maandag 1 april 2024

U hebt mijn boeien verbroken (Psalm 116)



U hebt de boeien verbroken. (psalm 116:16 NBV)
Deze zin sprong eruit voor mij in deze psalm. U hebt de boeien verbroken. 

Het is nu paasweekend. Zaterdag heb ik voor het laatst gewerkt bij mijn oude baan. Een baan waar ik het naar mijn zin had qua collega's en werkzaamheden, maar...
Ik zou chauffeur worden en dan moet ik achter het stuur van een bakwagen/verlengde bus en daar kwam een probleem bij kijken. Ik heb me verkeken op de grootte hiervan.
IK heb meer moeite hiermee dan ik dacht en kreeg er stress door en onzekerheid.
Dus besloten om hiermee te stoppen en een andere baan te zoeken. Die andere baan had ik al snel en dinsdag na het paasweekend mag ik beginnen. Weer terug in een magazijn.
Nadeel si dat ik mijn vrijheid kwijt ben en voordeel is dat ik dit werk kan door ervaring.
Misschien dat ik het over een paar jaar nog een keer probeer, misschien een paar lessen op een vrachtwagen om het gevoel te krijgen. 

Waarom dit verhaal bij dit stukje?
Ik zat gevangen in de stress van het besturen van een grote wagen. De onzekerheid.
Dat moest ik doorbeken. Die boeien van stress en onzekerheid heb ik doorbroken met hulp van Christus. Hij heeft die boeien voor mij verbroken.

2000 Jaar terug hing Hij aan het kruis. Voor mij, voor u, voor jou.
Om onze zonde, angst, pijn en nog vele meer van gebrokenheid op zich te nemen en mee te nemen de dood in. Het grote keerpunt is Zijn opstanding na drie dagen. Opgestaan in een vernieuwd lichaam, met de sleutels van de dood in Zijn handen. 
Dood waar is je macht? Je bent niets meer. Christus heeft het laatste woord en heeft jou ketenen van de dood afgenomen.

Wij mogen in eenheid met Christus ook opstaan in dat vernieuwde lichaam.
Door deze handeling zijn onze boeien verbroken. Voor mij zijn dat de boeien van onzekerheid, angst, pijn. IK hoef niet meer onzeker te zijn, want ik weet dat ik het kan. Ik kan het samen met Christus. Hij helpt me door moeilijke situaties heen. Als ik maar op Hem vertrouw.

Vertrouw op Christus. Geef alles over aan Hem. Laat Christus je leiden door moeilijke situaties heen of periodes. Hij weet precies wat je nodig hebt, wat je aankan.

Christus heeft mijn boeien verbroken aan het kruis en ik weet dat Hij mij helpt en leid in een leven zoals Christus wilt dat ik mag beleven.


2 opmerkingen: