maandag 1 februari 2021

Wie je bent in Christus (9)

Wat is verwond
Wordt gezond

Jouw hart klopt
Al was het 
Verstopt





Als ik mij wil verkwikken, overvalt mij verdriet,

mijn hart is afgemat in mij (Jeremia 8:18 HSV)


Dit deel van mijn werkstuk heb ik een hart getekend dat gescheurd is.
Er loopt een gouden scheur door en om die scheur te plakken heb ik er twee pleisters op gedaan. Een verwond hart wordt gezond.


De scheur is goud gemaakt wat doet denken aan een oude Japanse kunststroming. KINTSUGI.
Hierin worden kostbare porseleinen vazen weer hersteld met een lijm waaraan goudstof werd toegevoegd, niet onzichtbaar maar opvallend. 
Iedereen mag de barsten zien. Door het goud worden de barsten nog mooier en zo mag je je gebrokenheid ook zien. Het goud is Christus. Hij gaat in je gebrokenheid zitten en hersteld het. De herstellende liefde van Christus.
Doordat Christus in jouw gebrokenheid zit en er als het ware een gouden lijm laag overheen legt, mag je schitteren in je gebrokenheid en weten dat Christus bij je is.


Als je goed kijkt ziet je dat het hart niet gezond is. Aan de linkerkant van het hart is het niet volledig rood gekleurd. Er zit een zwarte gloed doorheen. Het hart is gescheurd en vies. Vies van mijn verleden. Mijn hart is vies gemaakt door wat mij is overkomen.


De scheur staat voor wat mij is overkomen.  Dit symboliseert de pijn die daardoor is ontstaan.  Het mooie van mijn jeugd is afgenomen door een daad van iemand voor zijn eigen genot. Hierdoor een grote scheur waar mijn jeugd is weggegooid en ik heel snel volwassen moest worden. Ik kon geen kind meer zijn, want ik moest volwassen beslissingen nemen die de rest van mijn leven hebben beïnvloed


De pleister over die scheur heeft als betekenis het verwerken van het verleden. Een plek geven van de pijn. Dat het donkere bedekt wordt door iets goeds, wat genezing brengt. Door de pleister wordt de scheur bedekt en kan het genezen. Hierdoor wordt mijn hart weer gezond en kan het zijn mooie rode kleur weer terugkrijgen.





2 opmerkingen:

  1. Je gebroken hart doet me denken aan een oude Japanse kunststroming: kintsugi. Hierin worden gebroken, kostbare porseleinen vazen weer hersteld met een lijm waaraan goudstof werd toegevoegd. Niet onzichtbaar, maar juist opvallend. Want iedereen mag de barst zien. Juist dat goud maakt het gebrokene nog mooier. Gebroken zijn we allemaal. Ergens. Ooit. We hebben allemaal hetzelfde verlangen naar liefde. In Christus alleen is er volledig herstel.
    Kintsugi is de Japanse kunst van het repareren van gebroken keramiek met goud- of zilverkleurige lak. In de Japanse schoonheidsleer dragen de sporen van breuk en herstel bij aan de schoonheid van een voorwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hebben ze het op de bijbelschool over gehad. Heb ik helemaal niet aan gedacht om dat te gebruiken. Is iets heel moois om die zwarte scheur in te veranderen. Gelijk kijken of ik iets van goud heb in mijn spullen.

      Verwijderen