zaterdag 17 juli 2021

Leer mij Uw paden te gaan (Psalm 25)

Mijn God, maak mij met Uw wegen vertrouwd. Daar verlang ik naar. Leer mij Uw paden te gaan. Ik wil U volgen en Uw weg gaan. Niet de verkeerde weg. 
Het is zo makkelijk om die brede weg te gaan. Een weg die vol gevaar en zonde is. Een weg zonder weerstand, maar met zo veel verleidingen. Verkeerde invloeden, noem maar op. Die weg wil ik niet gaan. Ik wil Uw weg gaan. Het is maar een smal paadje, maar dat smalle paadje leid naar zoveel moois. 
Er is nog zoveel verborgen voor ons en te ontdekken op Uw weg. Zoveel moois heb ik al mogen proeven en dat verlangt naar meer. Ik wil van die brede weg afgaan en dat smalle paadje oplopen. Dat smalle paadje wat naar U leid.
Lieve God, mijn vader, neem me bij de hand en leid me op Uw pad. Dat is waar ik zo naar verlangt.


25 1 Een lied van David.
Ik verlang naar de Heer
Heer, ik verlang naar u.
2 Op u vertrouw ik, God.
Laat me niet alleen!
Zorg dat mijn vijanden me niet verslaan,
laat ze niet om me lachen.
3 U helpt mensen die op u vertrouwen,
maar u straft mensen die u niet trouw zijn.
4 Heer, laat mij zien hoe ik moet leven,
wijs mij de goede weg.
5 Leer me om trouw te zijn aan u,
zeg me wat ik moet doen.
Want u bent mijn God,
u bent mijn redder.
Ik hoop op uw hulp,
elke dag weer.
6 U bent altijd goed geweest voor uw volk.
Wees dan nu ook goed voor mij.
7 Toen ik jong was,
heb ik veel verkeerd gedaan.
Heer, vergeet het!
Denk daar niet meer aan.
U bent toch goed en trouw?
De Heer is goed
8 De Heer is goed en eerlijk,
hij leert slechte mensen om goed te leven.
9 Hij wijst ook de goede weg
aan mensen die op hem vertrouwen.
Hij zegt hun wat ze moeten doen.
10 De Heer is altijd goed en trouw
voor mensen die hem gehoorzaam zijn.
11 Ik weet hoe goed u bent, Heer.
Vergeef me mijn zonden,
hoe groot die ook zijn!
12 De Heer wijst de goede weg
aan mensen die hem trouw zijn.
Hij zegt hun hoe ze moeten leven.
13 Dan worden ze gelukkig,
en hun kinderen zullen in vrede leven.
14 De Heer is dichtbij voor mensen die hem trouw zijn.
Hij geeft hun zijn wetten en regels.
Ik zoek hulp bij de Heer
15 Heer, ik denk steeds aan u,
want u redt mij van mijn vijanden.
16 Kom bij me en laat me uw liefde zien,
want ik ben ongelukkig en alleen.
17 Ik word steeds banger,
bevrijd me uit de ellende!
18 Zie hoe moeilijk ik het heb,
en vergeef me al mijn zonden.
19 Zie hoeveel vijanden ik heb,
zie hoe ze mij haten en bedreigen.
20 Bescherm mij en red mij!
Bij u zoek ik hulp,
laat me niet alleen.
21 Ik wil altijd goed en eerlijk leven,
en ik vertrouw op u.
22 God, bevrijd Israël,
bevrijd uw volk uit alle gevaar.

1 opmerking: