zondag 6 februari 2022

De wijnstok (Psalm 80)

De wijnstok. Iets wat meerder keren in de bijbel terugkomt. Hier heb ik hem getekend bij psalm 80. IN vers 9 en 10 staat 

9U hebt een wijnstok uitgegraven in Egypte,
en volken verdreven om hem te planten.
10U gaf hem een ruime plek,
hij schoot wortel en vulde het land.

Wie wordt hier bedoeld? Israël
?
Ik denk het wel. Ik denk dat de Heer hier doelt dat de wijnstok het volk Israël is die in de tijd van Mozes gevangen zat in Egypte. Door Mozes heen werkte de Heer eraan om Zijn volk uit Egypte weg te krijgen. De verdreven volken zijn de Egyptenaren en de volken die toen in het land Kanaän leefde. Het beloofde land voor Israël. De ruime plek is het beloofde land en hier heeft de Heer de wijnstok (Israël) geplant. De wijnstok schoot wortel en is hier nog steeds op de dag van vandaag. Vele rijken/stammen hebben geprobeerd Israël weg te vagen, uit te roeien. Maar dat is niet gelukt. Steeds weer krabbelde Israël op. Nu heeft Israël een eigen staat/land. En hebben de vele joden hun eigen land terug. 

Wij zijn ook een wijnstok. We zijn geënt op het volk Israël door Christus heen. 
Er wordt als we Christus als onze verlosser aannemen wordt er aan ons gesnoeid. Het oude hout (ons oud leven) moet weggesnoeid worden en er komen weer nieuwe scheuten en nieuwe vruchten. ZO kan je ons leven in Christus zien. 
Vandaar deze tekening. En ik vind hem weer mooi gelukt. Ik gaat vooruit met dit gezegende werk. Het geeft rust en ik ervaar dieper de bijbel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten