zondag 24 september 2023

Meisje met de parel 1 en 250ste blog


Een jonge vrouw kijkt ons over haar schouder aan. Ze houdt haar hoofd een beetje scheef, haar grijsblauwe ogen glinsteren, de mond is licht geopend en de lippen zijn een beetje vochtig. Om haar hoofd heeft zij een gele en een blauwe stof gewikkeld tot een tulband en in haar oor draagt ze een oorbel met een parel. Aan dit meer dan levensgrote sieraad dat zo opvalt in het midden van de compositie, dankt dit schilderij zijn titel.

Het schilderij is een staalkaart van Vermeers virtuoze schildertechniek. Het gezicht is heel zacht gemodelleerd, niet heel gedetailleerd, maar met geleidelijke overgangen en onzichtbare penseelstreken. De kleding is schematischer weergegeven en is verlevendigd met kleine verfstipjes die de weerkaatsing van het licht suggereren – een handelsmerk van Vermeer. Toch is er een duidelijk verschil van materialen gesuggereerd, bijvoorbeeld tussen de witte kraag, die met dikke streken pasteuze verf is neergezet, en de drogere verf van de tulband – waarvoor Vermeer het kostbare pigment ultramarijn gebruikte. Maar het meest bijzonder is de parel. Die bestaat uit niet veel meer dan twee verfstreken: linksboven een helder lichtaccent en aan de onderkant de zachte weerschijn van de witte kraag.

De tulband is geen kledingstuk dat Hollandse meisjes droegen in de zeventiende eeuw. Met dit accessoire maakte Vermeer van het meisje een oosters type. Dergelijke voorstellingen werden in de zeventiende eeuw tronies genoemd. Tronies zijn geen portretten; ze werden niet gemaakt om een zo goed mogelijke gelijkenis van een individu weer te geven. Hoewel er vermoedelijk wel iemand model zat, ging het bij een tronie vooral om een studie van een hoofd dat een bepaald karakter of een bepaald type moest verbeelden. Rembrandt had omstreeks 1630 de tronie in de Hollandse kunst populair gemaakt. Hij heeft er tientallen geschilderd, waarbij hij zelf vaak model zat, bijvoorbeeld met een bijzondere baret of een helm op het hoofd.

De parel is te groot om echt te zijn. Het zou kunnen dat het meisje een druppelparel draagt van glas dat gevernist is om het een matte glans te geven. Maar het kan natuurlijk ook dat Vermeer de parel naar de fantasie heeft geschilderd. Parels, echte dan wel imitaties, waren in de mode omstreeks 1650-1680. We komen ze vaak tegen op schilderijen van Frans van Mieris, Gabriël Metsu en Gerard ter Borch.
 
Pas sinds 1881 is Meisje met de parel in bredere kring bekend. Het schilderij was toen te koop op een veiling in het Venduhuis der Notarissen in Den Haag. Op de kijkdag trok het de aandacht van de invloedrijke cultuurambtenaar Victor de Stuers, die daar samen met zijn vriend en buurman was, de kunstverzamelaar A.A. des Tombe. Volgens de overlevering was het schilderij zwaar verwaarloosd, maar herkende De Stuers het als een Vermeer. Een andere versie van het verhaal wil dat het schilderij te vuil was om goed te kunnen worden beoordeeld. Volgens deze lezing zou pas veel later, na de schoonmaak waarbij de signatuur te voorschijn kwam, gebleken zijn wie de schilder was. Hoe het ook zij, De Stuers en Des Tombe spraken af dat ze bij de veiling niet tegen elkaar op zouden bieden en zo verwierf Des Tombe het schilderij voor het luttele bedrag van twee gulden plus dertig cent opgeld.

De collectie van Des Tombe, die niet alleen uit oude meesters bestond maar ook werken van tijdgenoten bevatte, was in zijn woning aan de Parkstraat 26 in Den Haag voor bezoekers toegankelijk. De toekomstige directeur van het Mauritshuis, Abraham Bredius, was in 1885 de eerste die Meisje met de parel in de Parkstraat bejubelde: ‘Vermeer doodt ze allen; het meisjeskopje, zoo uitmuntend gemodelleerd, dat men haast vergeet een doek voor zich te hebben, en dat éénige licht uitstralende, behoudt geheel alleen uwe aandacht’. Bij zijn overlijden op 16 december 1902 bleek Des Tombe per geheim testament twaalf schilderijen aan het Mauritshuis te hebben nagelaten, waaronder Meisje met de parel.
-------------------------------------------------------------------

Schilderen op nummer. Een meesterwerk. Het schilderij met de vlinders waar ik een eerdere post over maakte is nog niet af, maar heb ik op het Roggeveld liggen. Door griep niet op het Roggeveld, maar thuis. Daar ook geen biblejournaling liggen, ook die is op het Roggeveld dus alvast aan een nieuw project beginnen. Een meesterwerk zoals ik al zei. Het meisje met de parel. Hierboven al de uitleg van de geschiedenis van het origineel neergezet, zoals die staat op de het Mauritshuis waar dit schilderij te zien is. Ik mag mijn eigen versie schilderen. Een uitdaging. Hoe gaat het eruitzien. Tijdens het schilderen zit ik er dicht op en dan zien sommige dingen er niet uit. Zoals het oog wat ik al klaar heb. Dichtbij vind ik hem niet mooi. Later stond het schilderij verder in de kamer en keek ik vanaf de bank ernaar en toen had ik zoiets van. Wauw, toch wel mooi. Hier op mijn blog ga je de vorderingen van dit schilderij bekijken.
 

-------------------------------------------------------------------
250ste Blog.

Tevens een moment om stil te staan. Mijn 250ste blog. Nooit gedacht zoveel te schrijven. Soms een heel kort stukje, soms een heel lang stuk (zoals deze blog). Kleine en grote hersenspinsels. Hier op mijn Roggeveld blog heb ik veel van me afgeschreven. Het is voor mij een stukje therapie. Hoe staat ik op bepaalde momenten in het leven. Wat doe ik, wat doe ik niet. Verwerking van gedachtes. Leuke momenten, minder leuke momenten. Door de tijd heen veel verzameld hier. Als ik terugkijk naar wat ik hier schrijf ben ik dankbaar. God dankbaar voor wie ik mag zijn. Dankbaar voor stappen die ik mag zetten. Dankbaar voor een lieve vrouw naast me. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten