zondag 25 februari 2024

56/366

 


Mattheus 6:9

Bid dan zo:

Het onze vader gebed is het bekendste gebed. Ik denk dat iedereen het wel kent, zeker de Christenen. Toen ik nog geen Christen was, maar nog van de wereld was, en ik op de basisschool zat. Zat ik op een Katholieke basisschool. Daar werd iedere dag begonnen met dit gebed en later op het voortgezet onderwijs ook. Dus dit was het eerste wat ik hoorde en hoe ik zou moeten bidden als gelovige zijnde.

Dit is altijd in mijn hoofd gebleven en de Heer heeft Zijn overweldigende liefde in mij gezaaid. Pas laren later toen ik 31 jaar was, kwam het tevoorschijn en werd ik ervan bewust dat ik Christus mag gaan volgen. Door een meisje op mijn toenmalige vereniging kwam ik tot geloof. Zij vertelde over Christus en het vuur werd in mij aangewakkerd. Door haar ben ik Christus gaan volgen en tot op de dag van vandaag ben ik haar daar dankbaar voor.

Bidden. 
Christus zegt in het bovenstaande vers, 'Bid dan zo'.
Is het een verplicht gebed? Nee, maar hier antwoord Christus op een vraag van een van de discipelen. Die vraagt in Lukas namelijk, Heere, hoe moeten wij bidden? Dit naar aanleiding van het betoog over de huichelaars, die valse gebeden tonen, maar niet werkelijk geloven.
Na de woorden 'Bid dan zo' komt het bekendste gebed.
Mocht je geen woorden hebben voor een gebed, bid dan het onze vader.
Maar je mag en kan ook gewoon je eigen woorden gebruiken.

Bidden is in feite niets anders als een gesprek voeren met de Heer, heel oneerbiedig gezegd. Ik hou ervan om gesprekken te voeren met de Heer. Antwoord Hij dan ook direct of in woorden? Nee, vaak hoor of zie ik niks, maar ook merk ik later iets, een verandering in mijn doen en laten. Een antwoord op een vraag of gebed door iets in de natuur of gebeurtenis. Ik merk het dan ook dat zo iets een antwoord is. 

Ik moedig je dan ook aan om te bidden, te praten met de Heer. Blijf dit volhouden en lees je Bijbel. Aanbid de Heer door muziek. Wees creatief.
Zorg dat je dicht bij de Heer ben en leef en beweeg.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten